Möt Kajsa och Marcus – kreatörerna bakom vår nya profil
När Time People Group lanserar sin nya grafiska profil har två personer haft nyckelroller i arbetet: Marcus och Kajsa som tagit fram logotypen och den grafiska profilen. Tillsammans har de skapat ett uttryck som speglar koncernens bredd och flexibilitet. Här berättar de om tankarna bakom designen, hur man kombinerar estetik med funktion och varför tillgänglighet är mer än en teknisk fråga.
Kajsa Billengren och Marcus Dimholt, konsulter på Metamatrix
Ni har arbetat tillsammans med att ta fram Time People Groups nya logotyp och profil. Vad var den gemensamma utgångspunkten?
För oss är alltid utgångspunkten att skapa en flexibel och användbar grafisk profil som möter de krav och önskningar organisationen har. Färgerna i paletten ska erbjuda de kontraster som beskrivs i WCAG nivå AA, fonterna ska vara lättlästa och tydliga, designsystemet ska vara flexibelt och tydligt med bra struktur. En grafisk profil är ju ett ramverk som styr hur designen runt varumärket fungerar. Är det för komplicerat och svårt att använda brukar det inte fungera i längden är vår erfarenhet. Nu har vi lanserat 1.0 av profilen och det återstår en hel del arbete att utveckla och jobba ut den i sin helhet.
Vi har valt fonten Inter som profiltypsnitt som är ritad av den svenske designern Rasmus Andersson som är verksam i USA, Kalifornien. Fonten är välritad, läsbarheten är hög, har många skärningar och är dessutom stilig.
Logotypen bygger på ett flexibelt system – Marcus, kan du berätta vad det betyder i praktiken?
Det grundläggande målet och briefen efter koncernens strategiarbete var från början att vända på fokuset. I den tidigare grafiska profilen nämndes koncernen i mindre tagline under varje dotterbolags logotyper. Nu var målet att skifta tyngdpunkten och utgå från den gemensamma koncernen och kommunicera utifrån det. Grundtanken växte fram mer som ett sätt att alltid koppla tjänster, bolag, branscher, dotterbolagslogotyper eller rena budskap till koncernen. Genom att spegla ut detta från koncernen blir kopplingen tydlig och designsystemet flexibelt och är skalbart. På detta sätt lyfts även dotterbolagens budskap, identitet eller tjänsteområden upp på samma nivå samtidigt som den gemensamma koncerntillhörigheten är utgångspunkten.
Hur säkerställer man att en profil både känns modern och samtidigt möter tillgänglighetskraven?
Tillgänglighet handlar om så mycket mer än visuell form. Mycket av vad som avgör hur tillgänglig en webbplats är finns i koden. Det handlar också om att ge användarna möjlighet till individuella anpassningar. En hel del av det arbetet återstår för oss. Man blir heller aldrig helt färdig. Men när det gäller den visuella formen så handlar det om att låta funktion, såsom läsbarhet och kontraster, gå före form. Det betyder inte att man måste skapa fula saker, bara att fokuset ligger på funktionalitet hellre än på vad som är trendigt just nu.
Digital tillgänglighet kan ibland uppfattas som något tekniskt eller krångligt. Hur skulle ni beskriva värdet av att tänka tillgänglighet redan från start?
I den bästa av världar har tillgänglighetstänket en central plats redan från början. Så är det tyvärr sällan. Precis som du säger uppfattas det som krångligt och dyrt. Då är det lätt att utgå ifrån sina egna behov och tro att alla andra fungerar på samma sätt för att slippa ta kostnaden. Men det enda sättet att förstå hur andra tänker och gör är att prata med dem och få flera perspektiv än det egna. Tillgänglighet handlar om inkludering. Att alla ska få vara med - att alla ska kunna delta - att alla ska ha tillgång. Det borde inte vara ett tillval. Det borde vara en självklarhet.
Om vi blickar framåt: hur ser ni att profilen kommer att kunna utvecklas vidare i takt med tekniken och nya kommunikationskanaler?
En profil ska inte vara statisk. Organisationen förändras och det ska återspeglas i den visuella identiteten. Vi ser fram emot att vidareutveckla profilen i takt med att Time People Group förändras och utvecklas.
Den nya profilen är mer än färg och form – den är ett verktyg för att bygga varumärkesigenkänning och förtroende. Med Kajsas och Marcus hjälp har vi lagt en solid grund för ett gemensamt uttryck som kan utvecklas och anpassas till morgondagens digitala landskap.
Kajsa och Marcus arbetar på Time People Groups specialistbolag Metamatrix - en digital byrå som kombinerar strategi, UX-design, tillgänglighet och digital utveckling. Metamatrix skapar långsiktigt hållbara och tillgängliga lösningar som gör livet enklare för så många människor som möjligt – oavsett funktionsförmåga.
Metamatrix hjälper organisationer att utvecklas i takt med digitaliseringen, genom att förena användarcentrerad design med teknisk kvalitet och affärsnytta. Byrån är känd för sitt djupa fokus på digital tillgänglighet.